Thursday, June 14, 2007

اعتزل ايه؟ ده المدونه دي اتعملت بعد شقا

ربنا يخليهم لي النا س اللي دخلت للمدونتي المتواضعة وقرو التدوينه اللي فاتت

واللي ما كانش قصدي بيها خالص التوقف عن التدوين انما هي كانت تعليل لحاله الوقفة التي اتخذتها حتى اعرف ما سوف اكمل عليه التدوين وهل ساستمر كما انا اكتب عن ما اقابله من مواقف واشخاص وكلمات اقرؤها وتؤثر في وتعلمني شيئا جديدا وربما جعلتني اغير سلوكا او اسلوب حياه راجية من الله اني اكون ماشية صح

يعني اكتب عن لحظات مرت علي وسابت اثر

والا هاخد منحى تاني في الكتابة

انا فعلا بدات اكتب لنفسي واطلع افكاري اللي جوايا ومشاعري بدل عل الورق زي زمان تبقى قدامي على الشاشة وما فيش مانع غيري يقراها ويتفاعل معاها لغرض انساني بحت زي ما بنشوف فيلم راقي جميل نتفاعل مع احساس البطل وحزنه وفرحه دي حاجة انا مؤمنه انها مهمة عشان نفضل محافظين على مشاعرنا الانسانية اننا نحس بالناس وان فكرة جديدة تنور في عقولنا وتورينا حاجة ما كناش شايفينها

اللي خوفني هو ان الكلمه امانه والكلمة اللي بتخرج بنتحاسب عليها والكلمه ممكن تاذي غيرنا ده اللي خلاني اعمل حساب قبل ما اكتب

مش قصدي خالص اتوقف ده المدونه دي اتعملت بعد شقا

من اصلا ما اعرفش يعني ايه تدوين

واغير من الووردبرس للبلوجر

واغير التمبلت واعيد الاكواد تاني

والتعليقات القليلة اصلا تضيع

وارجع تاني اذاكر
HTML
واكواد وحاجات كنت نسيتها وبارجع اذاكرها تاني ماهو العلم نور
انا مش هاعتزل التدوين زي ما فهم علاء ولا اتأمصت زي ما فهم ما علينا
وساذكر هنا شيء من ردرودي على المدونين جزاهم الله كل خير اللي وقفو جنبي هنا عشان اوضح الفكرة
الاستاذ محمد عبد الغفار - في العمق مكان للحرية - قال ان انا لازم اكون انا وما امشيش ورا خط حد وان الطائره الضخمه بها المحرك النفاث وبها المسمار الصغير ولا هذا يستغنى عن ذاك
وانا رديت عليه اني يكفيني اني اكون مسمار في الطيارة بدل ما يكون مالياش لازمة خالص
وبعدين تطيروا وتسيبوني
:)

علاء -مش انا - قال تعتزلي ؟
مدونتك هي إبداء لرأيك و اتجاهك الشخصي و ليس شرطا ان تتقيدي بجانب معين الا جانب الحق

وانا باقول يا علاء انت فهمتني غلط انا ما كتنش قصدي اعتزل التدوين انا كان قصدي اعتزل الفرق المختلفة في الدين والسياسة زمان الفتن كما تحدث عنه الرسول صلى الله عليه وسلم يعني لا انضم الى فرقة او حزب او اي اتجاه وانما اتمسك فقط بكتاب الله وسنة رسوله اقرا عنهم واتعلم نعم لكن ما اديش دماغي لحد انا مش هاعتزل التدوين بس انا كل فترة لما بحس اني ممكن اكتب حاجة عليها القيمة شكرا لك جدا جدا على تشجيعك

وما علينا - ما علينا - انا مش قصدي احملك اي مسؤوليه والله انا ما زعلتش من تعليقك انا زعلت من نفسي

ما انكرش ان تعليقك هو سبب من اسباب وقفتي بس السبب الاساسي هو احساسي اني ممكن ااذي حد بكلامي وهو ما يستحقش الاذيه بل بالعكس انا بكره الاذى قوي فازاي ااذي الناس وكمان خايفة تكون حجتي في الكلام علي مش لي خايفة اكون من اللي بيجادلو بالباطل وتاخذهم العزة بالاثم ولكن ربنا عارف بنيتي فانا هاتوكل على الله وافضل اكتب احساسي ووجهة نظري طالبة من الله اني اقرا واتعلم واتكلم صح بما لا يخرجني عن حدوده
وانا مش زعلانة منك ولا حاجة ده انا خايفة لتكون حضرتك اللي زعلت


اما رفقة عمر - العائشة في الاحلام - وطعمة فما فيش كلام اقوله هيوفيكم حقكم يارب نبقى اخوات بجد

ربنا يخليكو لي جميعا انكم وقفتو جنبي وخليتوني اقرر هاعمل ايه وانتظروني في البوست القادم

7 comments:

إيمان الحسيني said...

فيه دعاء جميل قوي أنا التزمت بيه لفترة طويلة لما حسيت إني بدأت أتبع هوايا في الآراء إللي باسمعها
صدقيني لو دعتيه بصدق نية والله هتلاقي ربنا بينور بصيرتك ويعرفك الحق من الباطل
والدليل إن فيه أفكار كتيرة جدا كنت باعتنقها من حوالي سنة أو سنتين وحاليا بقيت بارفضها وبشدة


الدعاء قبل ما أنسى :
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه ، وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه

Alaa said...

جميل ان ذكرتي ان الكلمة أمانة و سنحاسب عليها

الكثيرون يكتبون التدوينات و التعليقات و هم لا يلقون لها بالا و لا بعلمون انه بكل كلمة باطلة كتبوها
سيأخذون اثم كل من قرأها الى يوم القامة

يعني يمكن يموت و عداد السيئات يعد حتى يلقى في نار جهنم و العياذ بالله

لا مانع من أن تعلني عن رأيك ليس تحيزاً لفئة و لكن ايمانا منك به
و لكن نبتعد عن الجدال و يعذر بعضنا بعضا فيما اختلفنا فيه

ربنا يباركلك و يحفظك و يوفقك
و أنا كمان هاحط لينك صورة لمدونتك عندي في مدوناتي لأني أحترم هذه المدونة
بكسر الواو :)
سلام عليكم

ma 3lina said...

ربنا يبارك فيكي أهو كده الكلام وما يهميكيش كلام الناس

وأنا أؤكد لك إني ما زعلتش خالص من كلامك .. ولكن زعلت من نفسي لما عرفت انك اتوقفتي بسببي ..

عموما أنا في انتظار مواضيعك الجديدة عشان ادخل اقول رأيي واناقشك واعترض وأوافق .. بس المهم إن كلامنا ما يزعلش حد من التاني .. وإن شاء الله زي ما انتي قلتي كلنا حتستفيد ..

لحظة said...

طعمه

الدعاء ده هو منقذي كل ما اتوه واتحير
ودماغي توجعني من كل اللي باسمعه وباشوفه
وبازود عليه
اللهم حبب الينا الايمان وزينه في قلوبنا
وكره الينا الكفر والفسوق والعصيان
آمين
*************

علاء

متشكرة قوي على اللنك
ونفيدكم علما ان الاحترام متبادل يا فندم
*******************

ماعلينا

ربنا يبارك فيك وانشاء الله تكون معرفة خير

Saad El-Shater said...

هل سمعت عن خيرت الشاطر من قبل
هل حاولت متابعه قضيته
هل تهتم اصلا بشؤن وطنك
كل ما اطلبه منك فقط هو محاولة معرفته ومتابعة قضته والاطلاع عليها فإن اقتنعت انه مظلوم حاول نصرته ولو بمحاوله تعريف الناس بقضيته
تابع مدونتنا من اجل الدفاع عنه وعن اخوانه
زورو مدونتنا لمعرفة من هو خيرت الشاطر القائد البطل المخلص قبل كل ذلك الانسان
زورو مدونتنا واتركو تعليقاتكم ورائكم ومقترحاتكم وتساؤلااتكم وافكاركم لدعم قضيتنا
www.khirat–elshater.blogspot.com

eldoctor said...

شوفى .. الهدف مش ان الواحد يكتب ولا يشتغل داعية ولا فقيه ولا محلل سياسى ...
الهدف ان الوقت يعدى عليه بفايدة .. له و لغيره .. قارنى نفسك باللى كل همهم الكورة و الممثل الفلانى و العلانى .... و قيمى الامور ببساطة الامر ده يكون فى اى كفة ميزان باطل و لا حق .. ببساطة؟؟؟
اما الامور الرمادية فلا تجادلى فيها الا بعلم .. و العلم تكليف كفاية .. او فرض كفاية كما يسميه اخوانا الفقهاء ...
انت ايضا مكلفة فيما يسر الله لك .. قد يكون شيئا اخر لا استطيع فعله انا ا غيرى .. ولكن الهدف .. كل ميسر لما خلق له ..
يارب ما تكونيش تهتى منى ....

رفقة عمر said...

السلام عليكم اخبارك ايه
انا سعيدة بيكى قوى وربنا يارب يكرمك ويوفقك وتحقق المدونه ما ترجوه لها اللهم امين يارب العالمين

عن أبي ذر الغفاري رضي الله عنه عن النبي - صلى الله عليه وسلم - فيما يرويه عن ربه عز وجل أنه قال : ( يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا ، يا عبادي ، كلكم ضال إلا من هديته ، فاستهدوني أهدكم ، يا عبادي كلكم جائع إلا من أطعمته ، فاستطعموني أطعمكم ، يا عبادي كلكم عار إلا من كسوته ، فاستكسوني أكسكم ، يا عبادي ، إنكم تخطئون بالليل والنهار ، وأنا أغفر الذنوب جميعا ، فاستغفروني أغفر لكم ، يا عبادي ، إنكم لن تبلغوا ضري فتضروني ، ولن تبلغوا نفعي فتنفعوني ، يا عبادي ، لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أتقى قلب رجل واحد منكم ما زاد ذلك في ملكي شيئا ، يا عبادي لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أفجر قلب رجل واحد ما نقص ذلك من ملكي شيئا ، يا عبادي لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم قاموا في صعيد واحد فسألوني فأعطيت كل إنسان مسألته ما نقص ذلك مما عندي إلا كما ينقص المخيط إذا أدخل البحر ، يا عبادي إنما هي أعمالكم أحصيها لكم ثم أوفيكم إياها ، فمن وجد خيرا فليحمد الله ، ومن وجد غير ذلك فلا يلومن إلا نفسه ) . تخريج الحديث أخرجه مسلم ولم يخرجه غيره من أصحاب الكتب الستة.