Saturday, June 9, 2007

انا فين من كل دول؟

بقالي كتير ما بكتبش

وجزاهم الله خيرا اللي سألوا عني طعمة وشيرمين

وعلى الرغم ان مدونتي اصلا صغيرة وبقالي شهرين بس في التدوين من ساعة ما بدأت في الووردبرس وغيرت التمبلت وكل التعليقات القديمة القليلة قوي ضاعت

الا اني توقفت بعد التاج لاسباب عديدة

وهي اني لفيت في مدونات عديده خطها مختلف عن مدوناتي الصديقة

لقيت بعد اللف ده اختلاف تام في الافكار والكلام ما قدرتش اتقبله يمكن عشان اختلاف المرجعية الدينيه والثقافية واسلوب التفكير لقيتني حتى مش قادرة اقرا كلامهم ولا اتقبله يبقى ازاي هاحاورهم فيه؟ لقيتني ما عنديش القدرة على المناقشة اساسا وانا اللي كنت فاكرة نفسي مؤمنه بتقبل الآخر المختلف معايا

وبعدين المدونات القريبة لقلبي التي اصلا هي اول ما وقع عليه عيني من مدونات زي وشوشات وطعمة وفوضى الحواس اللي هم قريبين من قلبي جدا برغم قصر الفترة و العائشة في الاحلام اللي عرفتها بعد كدة بفترة لكني هي كمان كاني اعرفها من زمان،

ثم ياتي الصارم الحاسم بكلامه الكبير قوي عن ما يحدث حولنا في العالم اللي هو فوق مستوى تفكيري

والدكتور المحارب الذي يكتب موضوعات قيمة جدا واكتأب لانه لا يجد معلقين يناقشونه فيما يكتب لتعم الاستفاده

والدكتور خالد من مصر الماروصة اللي هو كمان كلامه كبير قوي قوي وصعب على امثالي ولكني باستفيد وباتذكر منه حاجات بتمر علينا مرور الكرام

وبعدين اخي ما علينا اللي كان تعليقة جامد شوية على موضوع الجلابية البيضا المذكور في التاج واللي انا دافعت عن وجهة نظري بشده ليس عندا مني وانما توضيحا وخوفا ان اؤذي احدا عن غير قصد وخصوصا وهو بيعمل كده عشان ربنا ابقى انا خدت ذنب

قلت لنفسي انا فين وسط كل دول:

علم الدكتور المحارب

والا دعوة طعمة والعائشة في الاحلام

والا التزام الدكتور خالد وما علينا

والا ثقافة فوضى الحواس

والا تلقائية وشوشات علا

والا دماغ الصارم الكبيرة

وفي نفس الوقت ما احبش اكون مع الجناح التاني اللي بيتكلم في السياسة لاني مش مؤمنه باللي بيعملوه ولا الفرق الدينية وجدالهم ومين فيهم اللي على حق وانا من الناحيه دي باعمل زي ما قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم عن حذيفة بن اليمان "‏ ‏يكون دعاة على أبواب جهنم من أجابهم إليها قذفوه فيها قلت يا رسول الله صفهم لنا قال هم قوم من جلدتنا يتكلمون بألسنتنا قلت فما تأمرني إن أدركني ذلك قال فالزم جماعة المسلمين وإمامهم فإن لم يكن لهم جماعة ولا إمام فاعتزل تلك الفرق كلها ولو أن تعض بأصل شجرة حتى يدركك الموت وأنت كذلك"

انا بقى قررت اعتزل ومعايا كتاب ربنا وسنة رسوله وعلمي القليل اللي بحاول ازوده على قد ما اقدر

وكمان ما حبش اكون مع الناس اللي بتهيس وبتقول اي حاجة وببتكلم في الهايف اللي معلش يعني درجته بتختلف من شخص لاخر فما اعتبره انا قمة الهيافة قد يعتبره اخرون هو سبب وجودهم في هذه الحياه

انا باكتب اللي باحس بيه واللي باشوفه حولي في الحياه وياثر في واتفاعل معاه

انا مش كاتبه محترفة لازم تحضر مواضيع قبل ما العدد الاسبوعي ينزل للطباعة

ولا باحثة اقدر افيد الناس بموضوع مهم

لكن انا باقدر كل اللي بكتب كلمه طيبه تفيد اللي يقراها وتقدم له حاجة جديدة: "قيمة مضافة "(زي ما بيقولوا بتوع الاقتصاد) لعقل ووجدان القارئ وباشكرهم جميعا

وادعولي اقدر اكتب قيمة مضافة انا كمان في يوم من الايام

شكرا لكم جميعا على كل شيء

11 comments:

إيمان الحسيني said...

جميل إن الواحد يحس إن صاحب رسالة
كلنا أول ما بدأنا ماكانش عندنا حاجة مهمة نكتبها
مع الوقت واكتساب الخبرات والاحتكاك بالغير
هتلاقي نفسك بتحددي لنفسك اتجاه معين تمشي فيه
اقري لغيرك كتير
وحاوري واتناقشي
وقولي رأيك حتى لو مش هيعجب الغير
بس المهم تتعلمي وتكتسبي الخبرة
كلنا بدأنا من الصفر
ماحدش فينا بدأ من القمة
وأعتقد برضه إن ماحدش فينا وصلها لسه

ربنا يكرمك ويوفقك :)

لحظة said...

ربنا يخليكي لي
جزا الله كل خير

محمد عبد الغفار said...

لا دول ولا دلوكهمه ، انت انت

عزيزتى
الطائره الضخمه بها المحرك النفاث وبها المسمار الصغير ولا هذا يستغنى عن ذاك

لحظة said...

ا. محمد عبد الغفار
شرفتني
ومتشكرة جدا على تعليقك
فعلا يكفيني اني اكون مسمار في الطيارة بدل ما يكون مالياش لازمة خالص
وبعدين تطيروا وتسيبوني
:)
شكرا لزيارتك

Alaa said...

تعتزلي ؟
مدونتك هي إبداء ا ل{أيك و اتجاهك الشخصي و ليس شرطا ان تتقيدي بجانب معين الا جانب الحق

جميل ان نقارن انفسنا بمن سوانا و لكن ليس من الجميل ان يدفعنا ذلك لليأس او التوقف عما كنا قد بدأنا

بارك الله فيكي و ثبتكي و أدخلكي الجنة
قولي آمين

رفقة عمر said...

عارفه العائشه فى الاحلام اللى بتستشهدى بيها دى
اغلب من الغلب ولا عمرى كتبت ولا عمرى فكرت انى اكتب لولا انى وجدت مدونات تسب فى الدين وبتقول الفاظ بذيئه قلت طيب ما انا اتكلم فى اللى عرفته وحسيته وتعايشته عارفه كل كلمه بقولها بتخرج من قلبى من يقينى بفضل الله ومع توكلك على اللع بتلاقى ربنا بيفتح عليكى تعرفى والله انا كنت باكتب انفسى مش تخيلت ابدا ان ممكن حد يقرأ لى اصلا عارفه اكتبى فى اى حاجه بتحبيها اكتبى عن وجه نظرك عبرى على اللى عايزاه ونفسك تشوفيه متحقق هاتلاقى الكلام بيترتب لانه خارج من قلبك وحاسه قبل ما تكتبيه
انتى البوست دة كفايه انه يدل على انك بتكتبى باحساس
لا تياسى بسرعه ولا تنهزمى استمرى وحاولى بالخبرة والتعامل هاتلاقى نفسك قدرتى تعبرى وبقى ليكى صوت مسموع ادخلى وشوفى بوستات القديمه هاتلاقينا لسه كنت مش عارفه ااقول ايه ولا اعبر ازاى استمرى اختى فى الله وربنا يكرمك عايزين احنا كمان نستفيد من افكارك وكلامك
ربنا يكرمك يارب ويوفقك

رفقة عمر said...

شوفى انا حطيت لينك لمدونتك عندى علشان تعرفى انك وراكى ناس عايزة تقرأ ليكى
ولازم تكونى قد المسئوليه

ma 3lina said...

ياااه .. أنا حسيت إني وحش خالص
:(
بجد أنا مش كان قصدي اعلق تعليق شديد بالعكس .. دا كان دردشة عادية وما شلتش في نفسي حاجة .. وما كنتش واخد بالي إن حضرتك زعلتي كده

تصدقي أنا زعلت من نفسي خالص .. والله ما كنت اقصد اضايقك .. دا أنا بفرح كل ما انعرف على بلوج جديد يكون ملتزم ومحترم

وما شاء الله مدونتك من المدونات المحترمة جدا اللي الواحد بيكون سعيد لما يدخلها

وإن كان ع الالتزام فحضرتك ما تعرفيش الحقيقة دا الواحد على رأي العائشة أغلب من الغلب ,, ومدونتي لو اتصنفت على كلامك حيبقى أنا بكتب اي كلام خالص

أرجوكي يا أختي ما تزعليش مني .. وسامحيني إن كان وصل ليكي معنى عنيف ولا حاجة .. دا انا حتى مش بلبس الجلابية

:D

لحظة said...

علاء
شكرا لك بس انت فهمتني غلط
انا ما كتنش قصدي اعتزل التدوين
انا كان قصدي اعتزل الفرق المختلفة في الدين والسياسة
زمان الفتن كما تحدث عنه الرسول صلى الله عليه وسلم
يعني لا انضم الى فرقة او حزب او اي اتجاه
وانما اتمسك فقط بكتاب الله وسنة رسوله
اقرا عنهم واتعلم نعم
لكن ما اديش دماغي لحد
انا مش هاعتزل التدوين
بس انا كل فترة لما بحس اني ممكن اكتب حاجة عليها القيمة
شكرا لك جدا جدا على تشجيعك

لحظة said...

رفقة عمر
ربنا يكرمك
انا فعلا بدات زي ما انت قلت
اكتب لنفسي
واطلع افكاري اللي جوايا ومشاعري بدل عل الورق زي زمان تبقى قدامي على الشاشة
وما فيش مانع غيري يقراها ويتفاعل معاها
لغرض انشاني بحت
زي ما بتشوفي فيلم راقي جميل وتتفاعلي مع احساس البطل وحزنه وفرحه
دي حاجة انا مؤمنه انها مهمة عشان نفضل محافظين على مشاعرنا الانسانية اننا نحس بالناس
وان فكرة جديدة تنور في عقولنا وتورينا حاجة ما كناش شايفينها
اللي خوفني هو ان الكلمه امانه
والكلمة اللي بتخرج بنتحاسب عليها
والكلمه ممكن تاذي غيرنا
ده اللي خلاني اعمل حساب قبل ما اكتب
وخلاني افكر ادور لنفسي على خط امشي عليه
بس قررت اني مش هامشي على خط
انا هافضل اكتب زي ما بحس
في اي موضوع او حاجة تقابلني او اتفاعل معاها
مهتدية بس بالحدود اللي ربنا راسمها على قد فهمي واستفتاء قلبي
ربنا يكرمك وتفضلي دايما معايا
ومتشكرة قوي على اللنك

لحظة said...

ما علينا
ما انكرش ان تعليقك هو سبب من اسباب وقفتي
بس السبب الاساسي هو احساسي اني ممكن ااذي حد بكلامي وهو ما يستحقش الاذيه بل بالعكس
انا بكره الاذى قوي
فازاي ااذي الناس
وكمان خايفة تكون حجتي في الكلام علي مش لي
خايفة اكون من اللي بيجادلو بالباطل وتاخذهم العزة بالاثم
ولكن ربنا عارف بنيتي
فانا هاتوكل على الله وافضل اكتب احساسي ووجهة نظري طالبة من الله اني اقرا واتعلم واتكلم صح بما لا يخرجني عن حدوده
وانا مش زعلانة منك ولا حاجة ده انا خايفة لتكون حضرتك اللي زعلت
ربنا يكرمك
شرفتني

عن أبي ذر الغفاري رضي الله عنه عن النبي - صلى الله عليه وسلم - فيما يرويه عن ربه عز وجل أنه قال : ( يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا ، يا عبادي ، كلكم ضال إلا من هديته ، فاستهدوني أهدكم ، يا عبادي كلكم جائع إلا من أطعمته ، فاستطعموني أطعمكم ، يا عبادي كلكم عار إلا من كسوته ، فاستكسوني أكسكم ، يا عبادي ، إنكم تخطئون بالليل والنهار ، وأنا أغفر الذنوب جميعا ، فاستغفروني أغفر لكم ، يا عبادي ، إنكم لن تبلغوا ضري فتضروني ، ولن تبلغوا نفعي فتنفعوني ، يا عبادي ، لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أتقى قلب رجل واحد منكم ما زاد ذلك في ملكي شيئا ، يا عبادي لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أفجر قلب رجل واحد ما نقص ذلك من ملكي شيئا ، يا عبادي لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم قاموا في صعيد واحد فسألوني فأعطيت كل إنسان مسألته ما نقص ذلك مما عندي إلا كما ينقص المخيط إذا أدخل البحر ، يا عبادي إنما هي أعمالكم أحصيها لكم ثم أوفيكم إياها ، فمن وجد خيرا فليحمد الله ، ومن وجد غير ذلك فلا يلومن إلا نفسه ) . تخريج الحديث أخرجه مسلم ولم يخرجه غيره من أصحاب الكتب الستة.