هذه التدوينة بعد انقطاع طويل
اعتبرها استغاثة للذين ارتاح لهم قلبي واطمئنت اليهم نفسي
اتوسم فيهم ان يساعدوني
واعتقد انهم يهتمون لامري
وهم من ساطلب منهم في مدوناتهم ذلك
وارحب باي راي اخر
ولكن هذه تدوينة شخصية
فمن لا يريد ان يشغل نفسه ويضيع وقته بما لا يهمه
ممكن الا يكمل القراءه
باختصار
لم اعد اعرف كيف اعيش
تهتز اعصابي ويتوه عقلي عند اي مشكله عادية من مشاكل الحياه
لا يسيطر علي الا احساس عدم الجدوى والقيمه
وان الموت افضل
لانني لم اعد اعرف كيف اتعايش
معظم وقتي اقضيه حبيسة منزلي
حتى اولادي عجزت عن التواصل معهم
اؤدي مهامي اليومية بالية وفي اضيق الجدود
لم اعد اقابل احدا او اتكلم مع احد
وان اضررت فانني اضغط على نفسي بشده لكي لا يظهر علي ما اشعر به
لايوجد شئ محدد
كل ما حولي تمام
ولكني عجزت عن التعامل والتفاعل مع مجريات الحياة حولي
انظر الى الناس يسيرون ويتحدثون
فاقول انهم على قيد الحياه
انا ينقصني ان اشعر بالحياه
وارجوكم
واوجه كلامي الى الاخوة والاخوات
الذين بالاصل اوجه لهم رسالتي هذه
لا تقولو لي الزمي الذكر والقران
الاسبوع الماضي امتحنت في 17 جزء من القران
اتوسع في القراءة والعلم
تبهرني الاية ومعناها واهتز لها
ثم اعود لضيقي وكربي
لا تقولو لي شيطان
اخبروني كيف تتكون هذه حالي
وما الحل
قلبي من الداخل
ليس كما يجب ان يكون عليه
اتمنى ان اترك كل شئ وارحل
ان اضع كل حمل وان القي كل احساس بالذنب
اتمنى ان اتحرر من كل قيد
انا على هذا الحال منذ سنوات ولكن الامر اشتد الان حتى لم اعد احتمل
ليس هواي تبعا لما جئت به يا رسول الله
وانني انما اتبعه خوفا من عقاب دنيوي واخروي
ليس قلبي مثل جوارحي
جوارحي تطيع وتنتهي
وقلبي يتمرد ويتمنى
انني كمن يعمل رجيم ونفسه تتوق في كل لحظة للطعام
كل الادلة كل الاحاديث كل قصص الولين كل الحكم كل الايات امامي واعرفها
لكن قلبي في واد اخر
ما الحل؟
لقد حجزت عند طبيب نفسي ولكن الموعد اخر الشهر ولم اعد اطيق
لماذا انتم او غيركم ممن يؤمن بفكرة مطمئن لها ؟
وانا ابدا لا اجد هذا الاطمئنان؟
كيف اجد الايمان؟
اعتبرها استغاثة للذين ارتاح لهم قلبي واطمئنت اليهم نفسي
اتوسم فيهم ان يساعدوني
واعتقد انهم يهتمون لامري
وهم من ساطلب منهم في مدوناتهم ذلك
وارحب باي راي اخر
ولكن هذه تدوينة شخصية
فمن لا يريد ان يشغل نفسه ويضيع وقته بما لا يهمه
ممكن الا يكمل القراءه
باختصار
لم اعد اعرف كيف اعيش
تهتز اعصابي ويتوه عقلي عند اي مشكله عادية من مشاكل الحياه
لا يسيطر علي الا احساس عدم الجدوى والقيمه
وان الموت افضل
لانني لم اعد اعرف كيف اتعايش
معظم وقتي اقضيه حبيسة منزلي
حتى اولادي عجزت عن التواصل معهم
اؤدي مهامي اليومية بالية وفي اضيق الجدود
لم اعد اقابل احدا او اتكلم مع احد
وان اضررت فانني اضغط على نفسي بشده لكي لا يظهر علي ما اشعر به
لايوجد شئ محدد
كل ما حولي تمام
ولكني عجزت عن التعامل والتفاعل مع مجريات الحياة حولي
انظر الى الناس يسيرون ويتحدثون
فاقول انهم على قيد الحياه
انا ينقصني ان اشعر بالحياه
وارجوكم
واوجه كلامي الى الاخوة والاخوات
الذين بالاصل اوجه لهم رسالتي هذه
لا تقولو لي الزمي الذكر والقران
الاسبوع الماضي امتحنت في 17 جزء من القران
اتوسع في القراءة والعلم
تبهرني الاية ومعناها واهتز لها
ثم اعود لضيقي وكربي
لا تقولو لي شيطان
اخبروني كيف تتكون هذه حالي
وما الحل
قلبي من الداخل
ليس كما يجب ان يكون عليه
اتمنى ان اترك كل شئ وارحل
ان اضع كل حمل وان القي كل احساس بالذنب
اتمنى ان اتحرر من كل قيد
انا على هذا الحال منذ سنوات ولكن الامر اشتد الان حتى لم اعد احتمل
ليس هواي تبعا لما جئت به يا رسول الله
وانني انما اتبعه خوفا من عقاب دنيوي واخروي
ليس قلبي مثل جوارحي
جوارحي تطيع وتنتهي
وقلبي يتمرد ويتمنى
انني كمن يعمل رجيم ونفسه تتوق في كل لحظة للطعام
كل الادلة كل الاحاديث كل قصص الولين كل الحكم كل الايات امامي واعرفها
لكن قلبي في واد اخر
ما الحل؟
لقد حجزت عند طبيب نفسي ولكن الموعد اخر الشهر ولم اعد اطيق
لماذا انتم او غيركم ممن يؤمن بفكرة مطمئن لها ؟
وانا ابدا لا اجد هذا الاطمئنان؟
كيف اجد الايمان؟
36 comments:
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ازيك لحظه
اسال الله ان يفك كربى وكربك وكرب كل المسلمين
فعلا انا مش عارفه هاقدر افيدك ولا لا
بس اللى ااقدر ااقوله لك
قول الرسول صلى الله عليه
روح على القلوب ساعه وساعه ان القلوب اذا كلت ملت
حاولى تخرجى وتغيرى جو حاولى تروحى جيم بجد الرياضه بتروح عن النفس كتير
حاولى تسمعى الرقيه الشرعيه كتير
وربنا ح يحفظنا ويحفظك من كل سؤ
اللهم امين
رفقة عمر
نا اسفة اني بكمل الحوار عندك
بس انا اللي عندي مش زهق او اكتئاب
قريتي اخر سطرين في تدوينتي
انا بيجيلي افكار وحشة اوي
عن ايماني
والحقيقة
انا تعبانة جدا
وحتى لو اندمجت في عمل الخير زي مانت بتقولي
ده انا في وسط حلقة القران
بقعد ابص للاخوات واقول
يه اللي احنا بنعمله ده
الموضوع كبير
ارجوك تابعيني
انا متوسمه فيكي خير
اشعر دائما ان هذه الايات تنطبق علي
"انما يستاذنك الذين لا يؤمنون بالله واليوم الاخر وارتابت قلوبهم فهم في ريبهم يترددون "
"مذبذبين بين ذلك لا الى هؤلاء ولا الى هؤلاء ومن يضلل الله فلن تجد له سبيلا"
"واتل عليهم نبا الذي اتيناه اياتنا فانسلخ منها فاتبعه الشيطان فكان من الغاوين
ولو شئنا لرفعناه بها ولكنه اخلد الى الارض واتبع هواه"
شوفى يا استاذة لا يخلو احد من هذا العيب
انها حالة فصام بين معرفة الحق وبين الفعل
احب الصالحين ولا اعمل عملهم وابغض الطالحين واعمل عملهم
او هى حالة من الانغلاق والبعد عن الناس والغرق فى طلب العلم الشرعى فاصبحت ترى كل شىء حولك قبيح لكن ثمرة الايمان فى التواصل مع الناس وليس ان تنتفعى به وحدك وليس هناك مانع ان يغبطك الناس
ما انت به هو رؤية الناس لك بمنظور جميل ورؤيتك لنفسك بمنظور متدنى
اعرف جيدا هذا الاحساس انت عارفة حضرتك أنت زى ما يكون عاوزة اكسجين تتنفسية
افتحى ذراعيك للدنيا بما استحفظت من كتاب بالله وبما درست
ما كتبتية هو من رغبتك الصادقة فى الايمان وكانك مش مصدقة ان تكونى فى مصاف الصالحين
شكرا على حسن ظنك بى
بس انا مريت باللى بتقولى عليه وسمعت الشيخ الشعراوى قال ان عندما يفشل الشيطان انه يجعل الانسان يعصى يدخل له من باب الوسوسه فى الغيب والذات الالهيه وحقيقه الايمان
والعلاج التوقف فورا عن التفكير وعدم الاسترسال والاشتغال بالصحبه ولازم مش تكونى لوحدك حتى لا ينفرد بكى اللعين والحمدلله شوفيت من الوسوسه بفضل الله
واذا جائتك الوسوسه قولى امنت بالله العلى العظيم
كان الصحابه يعانون من هذه الوسوسه طالما انك لا تحدثين بها احد فلا شئ عليكى
ودة من قوة صلاحك ماشاء الله
الشيطان مش قادر يخليكى تعصيه
فابيدخلك من ايمانيتك
ثبتنا الله واياكى اللهم امين
السلام عليكم لحظة
غريب طبعا لو سألت كيف حالك مع البوست دا
من رؤيتى كطالبة طب اقدر اقول لحضرتك حاجتين
اولا خطوة جميلة جدا انك تستشيرى طبيب نفسانى
وخللى بالك ان المرض النفسى ليس الا لتغيرات مواد بتفرز بانتظام فى جسمنا
وحسب التغيرات الحياتية بيقدر الطبيب يشخص نوع المرض والمواد اللى اتأثر نظامها وبيعطيكى العلاج المناسب
والنقطة التانية اللى بطلبها من حضرتك
تعملى تحليل الغدة الدرقية
T3, TSH
ويارب باذن الله تبقى شىء هين ويمر بسرعه :)
ربنا يعافيكى وكل المسلمين
ويارب نسمع منك هنا كل خير
:)
أنا انفعلت جدا بصراحة للى مكتوب
و حابب أقول كلمتين .. ماعرفش هايبقوا قريبين للمشكلة و لا هايبقوا بعيد
ساعات بتجيلى هواجس كتيرة .. و غريبة و بيبقى نفسى ما أفكرش فيها .. لكن فى الآخر باسأل نفسى سؤال: هل أنا عندى شك فى إن ربنا موجود ؟؟ هل عندى شك فى إنى مخلوق من ضمن مخلوقات كتيرة خلقها ربنا ؟؟
ألاقينى بأقول لنفسى: ماعنديش أدنى شك طبعا
فأروح قايل لنفسى تانى: مادمت أنا مدرك و متيقن إن ربنا موجود .. يبقى أى هواجس من دى مالهاش أى لازمة و لا تأثير
ساعات بالفعل باحس إن أى حاجة باعملها مالهاش لازمة .. و مالهاش قيمة .. لكن لما بافكر إن العمل اللى باعمله بينتفع بيه آخرون أو بيفرحوا بيه أو بيدخل عليهم البهجة .. أو بيقلل عنهم آلام .. بابقى سعيد و بتجينى همة إنى أكمل
حاجة تالتة .. و ماعرفش أخيرة و لا لأ .. فى فترة لقيتنى محتاج أبقى متأكد من حاجات كتير كانوا بيلقنوها لينا و احنا صغيرين .. يعنى مجرد التلقين بقى غير كافى .. بدءا من جدول الضرب و النظريات الهندسية و الجبر .. مرورا بالمعلومات الجغرافية .. انتهاءا بأمور الدين
جدول الظرب كان ممكن اثبت كل جزء فيه .. و اقتنعت بيه .. و كذلك باقى الحاجات القابلة للتجربة أو للإثبات العقلى .. فإذا بى ألاقينى مش عارف أعمل نفس الكلام دة مع الحقائق الدينية .. فابتديت أقلق و أضطرب .. و فضلت كدة كتير .. لحد ما جه فى دماغى إن الحق لازم تكون لديه القدرة على إثبات نفسه ثبوتا يقينيا لا شك فيه .. و إن كان غير كدة فمش هايبقى حق .. فابتديت أشك فى كل حاجة .. و استعنت بحاجات كتبها علماء كبار فى إقامة الأدلة و البراهين على كل صغيرة و كبيرة دينية .. الواحد بيوصل بعد كدة لدرجة من اليقين عالية جدا .. و لقيت إن الحالة اللى أنا كنت فيها دى حالة شائعة جدا .. مر بيها الناس من أقلهم علما لأكثرهم علما .. و من قديم جدا .. من أيام الصحابة .. الصحابة جم فى مرة اشتكوا للنبى عليه الصلاة و السلام من هواجس و أفكار غريبة .. فقال لهم ما معناه: أتأتيكم هذه الهواجس .. قالوا نعم .. قال: فذلك عين الإيمان
يعنى النبى أتاح لهم فرصة إنهم يواجهوا هواجسهم بنفسهم
أنا جايز أكون بعدت شوية عن اللى انت تقصديه فى التدوينة ... بس الحاجة اللى كنت عايز أقولها .. الواحد مايعملش حاجة هو مش مقتنع بيها .. حتى و لو كانت حفظ القرآن الكريم .. و لما أروح أحفظ القرآن يبقى باحفظه لهدف واضح و صريح و مقنع يدفعنى إنى أداوم على الحفظ .. غير كدة .. يبقى ماعملش حاجة أحسن
و بالتفكير و مع الأيام هاتظهر الحكمة من أمور كتيرة كنا بنعملها من قبيل العادة و بالتالى بنزهق .. فنلاقينا بعد ما نعرف حكمتها بنرجع نعملها عن اقتناع و عن رغبة حقيقية و بهمة عالية
و فى النهاية فيه دعاء جميل أنا بادعى بيه بيقول: اللهم دبر لى أمرى على خير وجه
و فى رعاية الله
أختي في الله
الشياطين اعلنت لله قبل طردها من الجنة أن أبليس و أعوانه سيترصدونا من كل الاتجاهات الا اتجاهين الأعلى لأنه اتجاه مباشر بينك وبين الله ةو الأسفل لأنه مكان سجودك المباشر لله تعالى
اصبري واعزمي على قهر شياطينك
وغيري من طريقة ووتيرة حياتك
ابدأي احبي نفسك قليلا
اهتمي بنفسك داخل المنزل
اخرجي لقضاء ساعة في الصباح مع نفسك تحت أشعة الشمس
قومي ببعض الرياضة و أمثلها رياضة المشي
لابد من التغيير حتى لا تتحول عبادتنا إلى عادة
الطبيب النفسي قد يفيدك وقد لا يفيدك كوني طبيبة نفسك
صدقيني ممرت بحالتك منذ سنوات ولكن كان سلاحي يقيني بأن الله هو يقيني ويقيني من كافة الشرور فكتانت النجاة
حبيبتى لحظه
افتقدك كثيرا" وكتبت لك كى تدخلى تطمئنينا"
أولا الحمد لله انك بخير...وان ما يعترك صدرك ما هو إلا وساسو الخناس..ويفعلها معا" جميعا"
وكلنا نعانى
صدقينى منذ اسبوعين كتبت انى اعانى من تقصيرى وطالبت اخوتى فى الله ان يساندونى
صدقينى ..طالما انت فى وسط صحبه تجذبك إليهم..وتبعدك عن الشيطان ووساوسه
تعلمى كم يحرق كبده انك تحفظى قرآن وانك فى تتدبرين القرآن
يعلم انك ستعلمين الناس ما تعلمتيه فهذا يجعله يحاول بكل الطرق ان يثبط محاولاتك ..للتقدم فى العلم وخير الله الذى يؤتى الحكمة من يشاء ومن أوتى الحكمة فقد اوتى خيرا" كثير
هل تعتقدى انه يريد خير ولو حتى قليل
لحظة..هونى على نفسك..ولا تبتعدى عن صحبة الخير..واوجدى وقت لنفسك ..روحى عنها..اعمال خيريه..رؤية مرضى
هذا سيشعرك انك فى خير ويبعد عنك وساوس الشيطان
الذى لا يتواجد فى المراقص ولا الحانات..انما يحوم حول عباد الله الذين يسعون لرضاه
اجوك هونى على نفسك...وعليك بذكر الله كثيرا"
الا بذكر الله تطمئن القلوب
أختي الكريمة
كلنا كذلك
عندما تجوع الأرواح ويتأخر القوت...نشعر بالخنقة
وكما تشعرين في آخر يوم الصيام بالوهن..روحك تشعر الآن بالوهن لأن طعامها تأخر
وطعام الروح هو الذكر والإيمان
تقولين أنك حافظة للقرآن...ولكن الحفظ وحده لا يكفي
التأمل يا أختي
التأمل
التأمل
جلسه هادئة على شاطيء البحر...أو في حديقة هادئه تعالج النفس...والله عن تجربة
النظر في ملكوت الله وتنفس النسمات بعمق والصفاء شيء رائع
أنا على يقين أن هناك شيء في حياتك أو ربما مشكلة قديمة أو تصرف أو شيء خسرتيه أو لم تحققيه كان السبب في بداية حالتك
لابد أن تجلسي مع نفسك...وتفكري...وتحدديه...وتتخلصي من شعورك بالضيق منه
ما هو هذا الشيء أنت أدرى
وربما كان هاما لك...ولكنك تخطيتيه فمري عليه الآن ودوسي عليه لتستمري
وثقي أن الله سيعوضك بأفضل منه
أسأل الله أن يشرح صدرك
ويلهمك رشدك
ويشفي قلبك
الطائر الحزين
هل هي حالة فصام ام حالة نفاق؟
احيانا اخفف على نفسي واقول بل هو تاديب للنفس
فعلا زي اللي عامل ريجيم عشان يخس لان التخن غلط على صحته
لكن نفسه في كل الاكل الممنوع
اما فتح دراعاتي للدني فده انا مش قادره عليه
لان معظم اللي حواليا مش ممكن اعمله واتعايش معاه
وامكانياتي عموما مش بتتيح ليا الا دايرة ضيقة باتحرك فيها
جزاك الله خيرا على تفهمك ومساندتك
رفقة عمر
انا مش بطلب علم شرعي
الحكاية كلها حلقتين في الاسبوع حفظ وتجويد القران
وباغيب في معظم الاحوال
لاني ساعات بابقى لابسة ونازلة وارجع من نص السكة واحس بضيق نفس كان حاجة طابقة على صدري
وبعدين انا يمكن بامسك نفسي عن المعصيه
لكني باتمناها
انا اسفة اني اقول كدة
لكن لازم اكون صادقة عشان الاقي حل
ومش قصدي بالمعصية اعمل حاجة وحشة لاسمح االله
فالحمدلله الفطرة السليمة لسه ما باظنش
لكن هو التخفف من بعض اثقال الطاعة وتاديب النفس
جزاك الله خيرا على تفهمك وتواصلك
شق القمر
اشكر نصيحتك واتمنى ان تشرحي لي ولو باختصار ما علاقةالغدة الدرقية بما انا فيه لان فيه حد قاللي برضه قبل كده عالموضوع ده
وبما انط طالبة طب هل لكوني باكل كتير جدا حتى لو شبعانه ومش ببطل اكل الا لما بطني توجعني
ولما بانام ولو غفلت دقيقة اقوم عايزة اكل وبالذات حاجة مسكرة
اشكر لك نصيحتك
ابن جر العسقلاني
حضرتك قلت
الواحد مايعملش حاجة هو مش مقتنع بيها .. حتى و لو كانت حفظ القرآن الكريم .. و لما أروح أحفظ القرآن يبقى باحفظه لهدف واضح و صريح و مقنع يدفعنى إنى أداوم على الحفظ .. غير كدة .. يبقى ماعملش حاجة أحسن
كذا مره اقول لنفسي الكلام ده
واكمل حفظ بالرغم ان حفظي بيتفلت مني كتير وبانجح على الحركرك وباجي اصلي بالايات لسه حافظاها مالقاهاش
لكني مش قادرة اسيب الحفظ
لاني فيه حاجات كتيرة حصلت في حياتي وصلتني لطريق الحفظ
ودلائل وعلامات كتير ماقدرش اتجاهلها
انا بس مش هو ده اللي انا كنت شايفه نفسي هاوصلله ماكنتش بافكر فيه اصلا
انا كنت متخيله نفسي بشكل ومضمون تاني خالص
والشكل ده انا مش قادرة اوصلله دلوقتي لاعتبارات كتير
زائد ان انا مقتنعه ان اهل القران هم اهل الله وخاصته
لكني مش شايفة نفسي منهم
لحد دلوقتي
بعد مرور 3 سنين
حضرتك بتقوللي اقرا كتير لمختلف الكتابات
وانا باعمل كده فعلا
وابقى مستريحه جدا لفكر معين
يقولوا لا ده متساهل
اقوللهم روح النص
يقولو حرفية النص
اقوللهم اتباع الايسر
يقولوا اتباع الاحوط
اقوللهم استفت قلبك وان افتوك
يقولو ده اتباع هوى
اشكرك على تواصلك وارجو ان يستمر الحوار
ماما نور
اشكر لك تواصلك ونصيحتك
وانا اعمل ببعض ماقلت احيانا وامتنع احيانا اكثر
ريما كانت المدوامة هي الحل
جزاك الله خيرا
ام البنات
جزاك الله خيرا
ولكنني مازلت محتاجة لما هو اكثر من ذلك
اسالك الدعاء
ام البنين
نعم يا اختي العزيزة
هناك اشياء في حياتي وليس شيئا واحدا
وانا للاسف لنم اتخطاها لادوس عليها
لذلك سازور الطبيب النفسي
ربما اجد عنده الحل
جزاك الله كل خير
واتمنى ان نظل على صلة
سيدتى الفاضلة وأختى العزيزة لحظة
أنا متابعاكى ويهمنى تكونى بأفضل حال إن شاء الله
هقول لحضرتك على حاجة علمية وحياتية
الإنسان بتكوينه ماهو إلا جزيئات وذرات وتكوينات سبحان من أبدعها
لو حصل ربك خفيف فى اى جزيئات بتقلب بمشكلة قد تكون مؤثراتها كتير لكنها غير بالغه
زى الغدة الدرقية مثلا
الهرمونات بطبيعتها منظمة
وافرازات الغدة الدرقية من معلوماتنا العامة بتزيد بعد الفجر عشان هى مسؤلة عن زيادة الطاقة لجسمنا
والناس اللى بيبقى عندهم زيادة فى افرازاتها بيبقوا نشطين جدااا لحالة بتضايقهم
لانه بينشط جهازهم العصبى والافرازى وغيرهما
والعكس صحيح
لو حصل ان الهرمون اللى اسمه الثيروكسين اللى بيفرز من الغده دى يقل فبيقلل نشاطنا
وكمان بيخلينا فى حالة خمول وكسل
وفى حالة من عدم التوازن فى التفكير
وتلاقى دايما سقعانه
والجسم بيملى
وعمالين ناكل عالفاضى والمليان
وأعراض أخرى
وبالتالى مجرد ما ناخد عينة الدم ونشوف نسبة الهرمون فى الدم .. ولو مش مضبوطة نضبطه بالادوية ترجع الامور تمام إن شاء الله
..........................
الغدة الدرقية كانت مثال للمرض الجسمى
كمان التأثير بالايونات ونسب افراز البروتينات المسؤولة عن النشاط فى المخ والذاكرة والكلام الكتير دا .. لو شىء صغير منه اتأثر يغير من نفسيتك جدا
عشان كده بنلجأ للطب النفسى
لانه طبقا للاعراض بيحلل المرض وبيوصل لسببه وبيدى ادوية تضبط افرازات المواد دى برده
..................................
خلينى اقولك ببساطة
ان طالما بقالك فترة كبيرة زى ما ذكرتى
وماشاء الله انتى انسانة جميلة ومتدينة
والشيخ الشعراوى كان قال
ان الشيطان بيدخل من باب ما لو قفلتيه ادامه بيدور على باب تانى مش بيلزق عالباب نفسه والا يبقى خايب قوى
كمان ان الشيطان بيوسوس بس.. والنفس بتجرى على ريتم الوسوسة دى وبرده الشيطان بيمشى ويسيبنا مع نفسنا
معناه ايه الكلام اللى فات
معناه انك تروحى لدكتور نفسية
ومع الأعراض اللى هتقوليها
سواء الأعراض الجسمانية أو النفسية
بأمر الله يكون سبب لمعافاتك
ولى رجاء صغنن خالص
على ما يجى معاد دكتور النفسية
تروحى زيارة لطبيب غدد صماء
هيشوفلك نسب الهرمونات
وبإذن الله كله يبقى تمام :)
سيدتى الفاضلة
أستميحك عذرا بردى البسيط هنا بعد قراءتى لردك على الأستاذ ابن حجر العسقلانى
على فكرة كلامهم جميل بس هقول لحضرتك على حاجة مهمة اوى انا اتعلمتها
ربنا خلق لينا العقل اللى بنفكر بيه
ووضعلنا أحكام نساير بيها الصواب
الحياة سهلة ويسيرة وربنا مييسرها لينا
طبعا أهل البلاء أكثرنا فضلا
لكن مفيش كتير يتمنى الابتلاء خاصة لو انه يقدر يعيش بأساسيات الدين اللى مفيش فيها نقاش
عشان كده سيدتى
أقولك ان دينا يسر
وله أساسياته لا تتغاضى عنها
وفى أمور متشابهات يفضل نبعد عنها ونتقيها لكنها مش حرام علينا
وفى امور بنختلف عليها رغم انها فى كل الاتجاهات لا تصيب باطلا ولا تصرف عن حلال
وفى الامور دى يبقى تستفتى قلبك
محدش هيتحاسب بدالك
ومحدش هيشيل عنك
عشان كده خلى اقرب وصل بينك وبين ربنا
ومنك لمشفعنا المصطفى عليه الصلاة والسلام
وما بعد ذلك من امور لم تكن أوامر منهم فأنتى مخيرة فيها سيدتى
ومتسأليش كتير الصح فين فيها والغلط فين
زى ما قلتلك لانها لا تصيب باطل ولا تصرف عن حلال
فقط استخيرى الله واستعينى به وتوكلى عليه
اتبعى أهدى الأمور
وأقوى الأدلة
وبلاش الكتب الكتير اللى تودى وتجيب
والآراء اللى على هوى الناس واللى مش بندى علنا حرية التصرف فيها
ودايما بنستعين برأى الناس
لكى منى كل سلام وتحية
حفظ الله وإيانا
:)
بسم الله الرحمن الرحيم
اختنا الفاضلة
اول مرة اعلق
لكن حقيقة شدني كلامك
وفي الحقيقة آثرت قبل ان ارد
ان اقرا التعليقات
وكنت ابحث عن تعليقات اناس معيننبن
وجدت ممن اعنيهم المهندس محمد ابن حجر العسقلاني
وتوقعت حقيقة بالحرف ما كتبه
ولعلي اقول لحضرتك كلام قريب من كلام م محمد
انا بالفعل كانت تمر بي لحظات شك ولحظات جحود ولحظات لو خرجت لوصلت للكفر والعياذ بالله
وحقيقة الكلام عن ان العلاج هو كثرة الذكر كلام حقيقي
لكن يكمله استعمال العقل
اضرب لكي مثالا
اذكر اني من فترة قريبة
جادتني نفسي في مسالة وجود الله تبارك وتعالى وهنا حقيقة كانت نفسي تضيق ذرعا بما افكر فيه
وظللت وراءها حتى اقنعتها بالتسلسل العقلي واثبتنا سويا في الاخر ان هناك ولا بد من اله واحد هذا الاله الاعظم هو رب العالمين سبحانه
أيضا اذكر لي امرا اخر
مررت بالفعل في مرحلة الشك وصل عندي لمرحلة الشك في اليقينيات
وحقيقة لم استعمل كتب الاخرين أو غيرها
وبدات اشك في كل شيء
لدرجة ان اشك فيما تراه عيني وتسمعه اذني
ولدرجة ان الشك وصل هل انا حي ام اني اتصور اني حي
هل انا مستقيظ ام اني اتصور اني مستيقظ بينما انا في الحقيقة نائم
ايها الاخت الفلاضلة
صدقيني
الامام الغزالي
لما وقع في شكه الذي دام قرابة العشر سنوات
قال
ولم يخرجني م هذه البحور الظلماء المتلاطمة الا نور قذفه الله تعالى في قلبي
ارجعي الى الله
وفي الوقت الذي تسالين فيه رب العباد تبارك وتعالى
الهداية هو نفسه الوقت الذي تفكرين فيه بعقلك
ولا تفكري بانه لابد ان تصلي الى النتيجة الواحدة هي ان الامر كما هو عليه
بل اسمحي لعقلك ان يتصور ان الحق غير ما هو عليه الان
واجعليه يجرب كل الفروض
وقبل ذلك استعيذي بالله تعالى من هوى النفس ومن الشيطان لئلا يقذف في قلبك شيء على غير مراد الله تعالى
وف يالنهية تيقني ان الحقيقة تثبت نفسها بكل الصور
ولك تحياتي
السلام عليكم الى الأخت الكريمة لحظة - آثرت قبل الإجابة على تساؤلاتك أنا أذهب لأبحث قليلا لتجميع جل أفكارى وترتيبها
فقرأت معظم هذه المقالات
http://www.islam-qa.com/ar/cat/33/ref/islamqa/34306
http://www.islam-qa.com/ar/ref/25778/%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%8A%D9%85%D8%A7%D9%86
http://www.islam-qa.com/ar/ref/103524/%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%8A%D9%85%D8%A7%D9%86
حلاوة الايمان http://www.saaid.net/Doat/alrajhi/30.htm
ثم أعد الكرة فقرأت كلماتك والتى فيها
1 - أنك ملتزمة بالطاعات بل وحفظت من كتاب الله أكثر من نصفه
2 - أنك - وعلى الرغم من عدم السقوط فى المعصية - الا أن قلبك يراودك فيها أحيانا
ووفقا لما سبق أنك - وعلى الرغم من طاعاتك زادك الله فيها - إلا أنك لم تتذوقى حلاوة الايمان أو القناعة الكاملة لما تقومين به من طاعات ووفقا لهذا أنصحك أن تقومى بالتالى وفقا لحديث رسول الله صلى الله عليه وسلم
"عن أنس بن مالك رضي الله عنه أنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( ثلاث من كن فيه وجد حلاوة الإيمان: أن يحب الله ورسوله أحبَّ إليه مما سواهما، وأن يحبّ المرء لا يحبه إلا لله، وأن يكره أن يعود في الكفر كما يكره أن يقذف في النار) (رواه البخاري 1/30 و مسلم 2/210)."
1 - فى دروس العقيدة - أن تبحثى على ما يثبت فؤادك على الله سبحانه وتعالى وأن تعلى شأن الرجاء فى الله دون أن يطغى على الخوف منه
2 - أن تبحثى فى سيرة رسول الله صلى الله عليه وسلم عن صفاته وخلقه ودعوته وأن تقرأيها بقلبك
ثم وبعد كل من البحث فى ذلك الشأنين تجلسين فقط لتتأملى كيف أن الله سبحانه وتعالى أرسل لنا رسولا منا(بشرا) يمشى على الأرض وينهج نهجا ليكون لنا مثالا وعبرة وكيف أن لأحكام الشريعة حكمة من ورائها تعلميها لتزدادى حبا فى الاسلام
وصدقنى أختاه هذه خطواتك الأولى للحصول على حلاوة الايمان وهو الثلث الأعظم والمنجى وهو حب الله ورسوله.
المرحلة الثانية والمتلازمة مع الأولى هى صحبة الخير فوالذى نفسى بيده ووالذى بعث محمدا بالحق انها لمنجية - أقول هذا لتجربتى فوالله لولا أخوان لى لكان لى شأن آخر فى حياتى فالحمد لله الذى جعل لى أخوة فى الله أحبهم فيه ويحبوننى فيه أنظر اليهم بيذكروننى بالله - أسأل الله رفقتهم فى الجنه
وأما الأخيرة - والتى أرى من كلماتك أن لديك نصفها - كراهيه أن يلقى بك فى النار فيبقى لك كراهية الكفر وسوف يتأتى لك أختى هذا بتعزيز عقيدة الولاء للمسلمين والاسلام ولو كانوا فى ضعف ومذله - والبراء من الكفر والكفار ولو كانوا ذوى قوة وكبرياء و كراهيه كل صور الكفر- ولو كان مجتمعا مثاليا - حسبهم حقارة كفرهم بالله سبحانه وتعالى
أوصيك بهذه الكلمات وأنا أحدث نفسى فأقول لها علمتنى أن حب الله ورسوله يؤتيك حلاوة الايمان فألزمى
علمت أن الصحبة الصالحة تؤتيك حلاوة الايمان فاصبرى يانفسى مع الذين يدعون ربهم بالغداة والعشى ولا تلتفتى عنهم تريدى زينة الحياة الدنيا ولا تتبعى من أضلهم الله فيضلوك عن الله
علمت أن الولاء لله ورسوله وللمسلمين والبراء من الكفر والكفار فالزمى
علمت أن تكرهى أن يلقى بك فى النار ففرى ممن تكرهى
أخيرا أوصيك ونفسى وزوارك بتقوى الله سبحانه وتعالى
شق القمر
مش عارفة اشكرك ازاي على كل اللي كنبتيه
وعلى وقتك ومجهودك اللي بذلتيه معايا
وان شاء الله انفذ اللي نصحتيني به وابلغك النتيجة
جزاك لله خيرا كثيرا
صيد الخاطر
لست ادري هل من المناسب ان اقول الحمدلله انني لست وحدي من مر بهذه التجربة
ولكنيي متيقنه انه من المناسب واللازم ان اقول الحمدلله الذي وفقني الى من يفيدوني بنتاج تجربتهم ويعينوني على حل مشكلني
جزاك الله خيرا كثيرا
ابن ادم
افادتني كثيرا روابط المواقع التي ذكرتها
وقد زرتها وقرات مافيها
واسال الله ان تنفعني وتفيدني
جزاك الله خيرا
ما أرى حالك إلا من كيد الشيطان بالعبد المؤمن والذي قال فيه نبينا صلى الله عليه وسلم
الحمد لله الذي رد كيده إلى الوسوسة
يعني أنه فشل في غيرها إن شاء الله فلجأ إليها
وأسماها النبي صلى الله عليه وسلم
صريح الإيمان
وأذكر هنا مثالا هو اقرب إلى الطرفه ذكره الإمام بن الجوزي
ذهب رجل إلى قاض فقال إن الشيطان يأتيني فيوسوس لي فيقول إنك قد طلقت امرأتك
فرد عليه القاضي قال : بلى لقد أتيت إلي وطلقت امرأتك قال الرجل لم يحدث
قال القاضي : بلى قد حدث قال الرجل : والله ما حدث
قال القاضي للرجل : احلف له إذن
:)
وأقول أنت إن شاء الله على خير نحسبك كذلك ولا ينقصك إلا أن تري من ابتلاهم الله بضعف الإيمان
حتى تنطلق حجتك بما فتح الله عليك في دعوتهم
كمثل ذلك الرجل الذي انطلق لسانه بمكنون قلبه ويقينه مما حجبه عنه وسوسة الشيطان ودأبه في ذلك
أنصحك كثيرا باتباع تعليمات الأخت شق القمر
عن هشام بن عروة عن أبيه قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: ( إن الشيطان يأتي أحدكم فيقول: من خلق السماء ؟ فيقول: الله، فيقول: من خلق الأرض ؟ فيقول: الله، فيقول: من خلق الله ؟ فإذا وجد ذلك فليقل: آمنت بالله ورسوله ثلاثاً )
رواه أحمد وأصله في صحيح مسلم .
المعنى الإجمالي
لا يزال الشيطان بالإنسان يوسوس له، ويشككه في إيمانه حتى يخرجه منه إلى الكفر والعياذ بالله، وأول ما يوسوس به الشيطان قضية وجود الله سبحانه، فيبدأ بسلسلة تبدو للوهلة الأولى منطقية، فيسأل الإنسان عمن خلق السماء والأرض ؟ فيجيبه المسئول: بأن الله هو من خلقهما . فيسأل الشيطان مرة أخرى، ومن خلق الله ؟ وهو سؤال ساذج لكنه يحتوي على الكثير من الخبث، وسذاجته في كونه يسلّم بكون الله خالقاً، ثم يسأل عمن خلقه ؟ وهما أمران متناقضان غاية التناقض، فإذا كان الله خالقاً فلا يمكن أن يكون مخلوقاً، وإذا كان مخلوقاً فلا يمكن أن يكون خالقاً، فهو بمثابة وصف الشيء بنقيضه كأن يقال عن الحجر: إنه صلب لين.
وحتى لو أجاب المسؤول بأن من خلق "الله" إله آخر ؟ لأورد الشيطان نفس السؤال مرة أخرى بالقول: ومن خلق الإله الآخر ؟ وهكذا يتكرر السؤال، وتتكرر الإجابة، ونكون أمام خيارين إما أن نجاري الشيطان في سؤاله، ونظل نكرر الإجابة إلى ما لا نهاية، بما يفضي في حقيقته إلى الإلحاد، وإما أن نقطع وسوسته في بدءها على صخرة الإيمان بالله، وهو ما أرشد إليه النبي - صلى الله عليه وسلم - حيث ندب أن يقول المسلم عند سماع هذه السفسطة الشيطانية: آمنا بالله، ويكررها ثلاث مرات، ليذّكر الشيطان بأن سؤاله يفضي إلى جحود الإله، وهو مؤمن به معترف بوجوده، وأن سؤالك أيها الشيطان يفضي إلى إبطال كل الأدلة العقلية والنقلية والحسية والفطرية الدالة على وجود الله، والتي لا يستطيع الشيطان بسؤاله الساذج هذا أن يبطلها، فقول المسلم: ( آمنت بالله ) ليس هروباً من سؤال إبليس، ولكنه إجابة غاية في الدقة لمن فهم أغوارها .
الفوائد العقدية
1- أن الله خالق الخلق جميعاً.
2- أن الله هو الأول، وهو موجد الأشياء من عدم.
3- بطلان أسئلة الشيطان وفسادها.
4- حرص الشيطان على نشر الكفر والدعوة إليه .
5- قول المسلم "آمنا بالله" في مواجهة مثل هذه الأسئلة .
6- استعاذة المسلم بالله - كما في رواية مسلم - عند عروض مثل هذه الوساوس.
*************
نفلتها لك من موقع الشبكة الاسلاميه
كنت مجهز رد شبية برأى عصفور المدينة
مفاده ان الشيطان لما نسد عنه باب يبحث عن ابواب اخرى حتى يبدأ فى التشكيك
كيف حالك الان؟؟
متى أخر مرة ضحكت
سيدتى الجميلة
كيف حالك الآن
وكيف مرت الأيام الماضية ؟
كل رمضان و انت بخير
تحياتى
السلام عليكم ورحمة الله
كل عام انت الى الله اقرب وعلى طاعته أدوم
عزيزتي لحظة كيف حالك؟
هل لي أن أدعوك لقراءة هذه التدوينة الهامة؟
مع تحياتي
قال تقرير صادر عن منظمة الضمير لحقوق الإنسان المختصة بالمخاطرالبيئية والصحية الناجمة عن القصف والغزو
كشفت أن حوادث الأطفال الذين ولدوا مع تشوهات قد ارتفعت بشكل ملحوظ في قطاع غزة.
ماذا سنفعل؟
May I invite you to check this link
http://shayunbiqalbi.blogspot.com/2010/01/blog-post_28.html
الى لحظة:انا شاب واقسم لك انك تتحدثين بلسان حالي كل ما ذكرت وكل ما تمنيت وكل ما استطعت القيام به وما لم تستطيعي هذا ماضي وحاضري كلانا من سبب واحد وتفاعله واحد اتمنى لك قبل كل شيء هدوء البال
الى العمر لحظه: انا شاب واقسم لك انك تتحدثين بلسان حالي كل ما ذكرت وكل ما تفاعل منه انه ماضيا وحاضري لا اجد ما اقوله لك لاني ابكي في صلاتي كطفل رضيع ولم اؤؤذي مخلوقا على اختلاف نوعه ولكنه القلب سيدتي سيلقى ربه كما هو دام ليس سليما ..ادعو لك بهدوء البال
اختي انا ايضا شدني ما قرأته من مخاوف ومحاولة لفهم ما يحدث لكي واستنجادك بالناس وماشاءالله ارى ان العديد قاموا بالرد بشكل وافي وجميل
اتمنى ان يكون حالك افضل الآن وبعد كل هذة الفترة التي مضت.
ونصيحتي لك هي مما قاله لقمان الحكيم لولده. إن العمل لا يستطاع إلا باليقين، ومن يضعف يقينه يضعف عمله. إذا جاءك الشيطان من قبل الشك والريبة فاغلبه باليقين، وإذا جاءك من قبل
السآمة فاغلبه بذكر القبر والقيامة، وإذا جاءك من قبل الرغبة والرهبة فأخبره أن الدنيا مفارقةُ متروكة واخيرا انصحك اختي في الاسلام ان تزوري المقابر. وان تزوري المستشفيات التي يجلس بها العجزة والاطفال المعاقين. وانا على يقين بانك انسانه ذكية ستعرف المعنى وسترين النتيجة باذن الله.
وفقك الله لما يحب ويرضى.
شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة تسليك مجاري بالجبيل
شركة المثالية للتنظيف بالجبيل
شركة المثالية لتنظيف المنازل بالجبيل
شركة تنظيف بالخبر
شركة تنظيف منازل بالخبر
شركة تنظيف فلل بالخبر
شركة تنظيف شقق بالخبر
شركة المثالية للتنظيف بالقطيف
Post a Comment