Wednesday, July 25, 2007

الاحساس نعمة

لما ست مصرية عادية خاااالص شكلا وموضوعا تبقى قاعده في شقتها المتواضعة جدا في حي متواضع جدا واقفة قدام البوتاجاز بتعمل اكلة اكيد برضه متواضعه لعيالها وتلاقي الامين والا الشاويش والا قوة جاية تقبض عليها انت فلانة الفلانية

ايوة

اتفضلي قدامنا يا...

وممكن الحوار يكون محلى بشوية كلمات من اياها

وتتجرجر قدام جيرانها والاحياء الشعبية دي ما تتوصاش في حركات المصمصمة والتصعيب وشوف يا اختي الولية السهتانة .. تلاقيها عاملة عاملة .. يبقى الحال ايه؟

ولما جوزها يجيله الخبر مراتك اتقبض عليها روحلها الاسم .. هو هيفتكر ايه.. وشكله قدام للي معاه ايه؟

ولما يوصل الخبر مكان شغلها وضعها هيكون ايه؟

ولما تفضل الست دي مرمية في الحبس الاحتياطي 33 يوم هيتاكد الناس ويصدقوا فيها ايه؟

وشكلهم قدام ولادها وفي الحتة وفي وسط الجيران

بلاش الناس هي حالتها هتكون ايه؟

لما تبقى مقضية يومها وراضية بعيشتها وبتشتغل عشان تساعد بالقرش مع جوزها عشان يربوا العيال بالحلال وتلاقي نفسها 33 يوم في زنزانة قذرة مع النشالات والحرامية واللهم احفظنا يبقى احساسها ايه؟

لما اولادها يعايرهم ولاد الجيران اللي بيلعبوا معاهم في الشارع بامهم يبقى احساسهم ايه؟

وكل ده بسبب ايه؟

تشابه اسماء

تشابه اسماء في عصر الحكومة الاكترونية والدكتور احمد نظيف

طب لو هي مواطنه مش حاسة بالنعمة اللي بلدها موفرهالها وماراحتش وقفت في طابور السجل المدني عشان تطلع الرقم القومي

قاللك فيه حاجة اسمها اسم الام تفرق بينها وبين المشتبه بها

طب هي فين؟ ده شهادة الميلاد لو مش ممكن نطلعها بالكمبيوتر ممكن نطلعها بمستخرج من اللي قد ورقة الجرنان من العباسية .. من دار المحفوظات بالقلعة

ولو ما فيش شهادة ميلاد خالص

مش فيه حاجة لسة لحد النهاردة اسمها شيخ حارة؟ شهود؟ حاجة اسمها تحريات؟ حاجة اسمها نظر؟

هي خرجت دلوقت بس بضمان وظيفتها .. لسه الحكاية ما خلصتش .. لسة فيها نظر

ايوة لسه فيه ناس فيكي يا مصر بياكلو لقمتهم بالحلال ويمكن يكملوا عشاهم نوم .. ومهم عندهم قوي شرفهم وسمعتهم

لسه فيه ناس ما بتسرقش وما بتنهبش وما بتقتلش بالالفات وبعدين تحط صباعها في عين التخين

لسه فيه ناس ماشية جوة الحيطة ومالهاش دعوة باي حاجة بس يتسابوا في حالهم وبرضه ما بيتسابوش في حالهم

دول اول ناس بييجوا عليهم

انا ما استحملتش حتى اتخيل نفسي مكانها

ربنا يقويها على محنتها

طب قول دي حالة فردية

طب والالفات من الغلابة في قراهم المتواضعة - هم كمان - اللي مش لاقيين نقطة المية

وتعرض منى الشاذلي فيلما تسجيليا اخرجته عطيات الابنودي من سنة 1981 في نفس المكان – برج البرلس – من 26 سنة وكاننا النهارده بنفس منظر الناس اللي شايلين الجراكن وبيدوروا عالمية مش لاقيينها

طب من 26 سنة ما كانش فيه بنية تحتية

دلوقتي فية وكله تمام

يبقى العيب فيهم

هم اللي ما بيصونوش النعمة .. اتعودو المية تجيلهم ببلاش وابو بلاش كتر منه زي ما وصفهم معالى السيد رئيس الوزراء

ولذلك المية خدت تحويلة من عندهم للفلل في الكمبوندات الشيك بتاعة علية القوم اللي يقدروا يدفعوا تمنها

وبدل ما تروح المية للفلاحين عشان يسقوا الرز وجدوا ان ملاعب الجولف اولى بالمية منهم

وقال بيقولوا المية ما بتجريش في العالي

لا دي بتجري قوي

والبنت .. العيلة الصغيرة اللي عندها 11 سنة وعلى ايدها رضيعة

لما شفتها في التليفزيون ما قدرتش امنع نفسي من البكاء .. سواق توكتوك

شاف فيها ايه دي؟ ده حجمها ما يجيبش 7 سنين؟

لا حول ولا قوة الا ابالله

انا قلت البنت ادمرت

لكن شفتها امبارح في 90 دقيقة – في بيتها المتواضع قوي برضه - بتتكلم وبتزعق وبتجادل ولا هند الحناوي لما عرفت ان الولد واهله بشككو في نسب الرضيعة عشان ينفوا التهمة عن ابنهم

ببتقول بكل جرأة وثقة طب يروحوا يحللوا بره .. انا عايزاهم يحللوا برة

بصراحة حمدت ربنا انها ما ادمرتش نفسيا

هو صحيح الاحساس نعمة زي ما سواقين الميكروباص بيكتبوا على عربياتهم ده على اساس انهم حساسين جدا

لكن في الحالات دي يبقى نقمة كبيرة قوي

لان واضح ان الواحد عشان يعرف يعيش في وطننا الغالي

لازم يكون ما بيحسش

ربنا يرحمنا برحمته

ويرفع عننا ظلمنا في بعض

Tuesday, July 24, 2007

رب اشرح لي صدري

انا باعترف اني قربت من ربنا قوي الفترة اللي فاتت بسبب مشكله او يمكن اطلق عليها بلاء وقع لي

امر ابتليت به والمفروض اصبر

شيئ غالي فقدته والمفروض ارضى

طريق عايزة امشي فيه ومش سالك ومعاكسني وقدامي كل الدلائل اللي بتقول ان ربنا راسملي وممهدلي طريق تاني

برغم كل الآيات التي استدللت بها في التدوينه السابقة الا انني اعود كثيرا الى حالة القلق والتمني ولو التي تفتح عمل الشيطان

لدرجة انني خفت على نفسي ان اكون من الذين يقولون مالا يفعلون

انا خايفة

انا قلقة ومتردده

ارى قوله تعالى " مذبذبين بين ذلك لا الى هؤلاء ولا الى هؤلاء ومن يضلل الله فلن تجد له سبيلا" يكاد ينطبق علي

مازلت انظر الى ما كنت اتمناه واريده في يد غيري وتنطبق علي الايه "وكذلك فتنا بعضهم ببعض ليقولوا اهؤلاء من الله عليهم من بيننا أليس الله بأعلم بالشاكرين"

احتاج الى المزيد من العلم؟ من العمل؟ من اجبار نفسي على عدم التفكير؟

الصحبة الصالحة؟ لدي الكثير بارك الله فيهم واحتاروا معي

القرآن؟ اعترف انني ادرس تجويد القرآن وحفظه منذ عامين وصلت في الحفظ الى نهاية سورة الأنعام ودائما ما ادعو الله ان يتم علي حفظ كتابه ويثبته في قلبي

ولكني مازلت قلقة

اقرأ الاية واحفظها فاخاف خوفا عظيما من عدم تطبيقها وان اكون مثل الحمار يحمل اسفارا

اقرأ الحكم في المسألة الشرعية فاخاف واحاول العمل به فاعمل مرة واعصي مرات

مثال: البحث الطويل الذي اورده bino في حكم الغناء نعم لا انكر ايا مما جاء به ولا اجادله

امتنع ان امد يدي الى فولدر ال mp3 واشغل اي من الكم الهائل الذي حملته من النت واقول عيب عليك انت حامله او ستكونين حامله لكتاب الله فكيف تعارضي ايات مفسرة واحاديث صحيحة

خافي من الله اتقي الله

فاطيع مرة واعصي مرة

والغريب انني لا استمتع ابدا بها ان شغلتها وسمعتها

ارتدي ملابسي الواسعه مرة " يدنين عليهن من جلاببهن" مرة واختنق مرات

فاعود لملابسي العادية ساترة ايضا ولكن ليست مثل الجلباب

ليست كما احب ان يراني رسول الله وانا البسها

ولكنني البسها لانها اسهل في الحركة واقل تكلفا وأكثر عصرية الى غيره من المبررات التي لم تعد تقنعني انا نفسي

وفي كل خطوة احس بالذنب

امد يدي بالسلام لمن مد يده ليصافحني وكل مرة اتذكر تحريم ذلك بحديث وراي العلماء ولكنني لا اسحب يدي ولا اقول انني لا اسلم ولا حتى البس جوانتي لاعفي نفسي ومن امامي من الحرج

يرى علماء اخرون تخفيف الكثير من هذه الاحكام مثل ابن حزم والغزالى ولكن علماء اخرون يعتبرونها زلة لهؤلاء العلماء وسقطة منهم

ويقولون اتقو الشبهات

واقرأ قوله تعالى " ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم وندخاكم مدخلا كريما" النساء (31)

فيقولون لا تحقرن صغيرة ان الجبال من الحصى

سامحني با رب

واهديني

وساعدني ان اجمع بين الخوف والرجاء

اجعلني اعبدك يارب خوفا وطمعا

اجعل الجنه نصب عيني اعمل لها

لاني موقنة ان " وما الحياة الدنيا الا لعب ولهو وللدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون" الانعام (32)

هل اقتربت من الله فقط في الضراء وابتعدت ثانية عندما هدأت الامور؟

ام ان هذا هو السجال الممتد بيننا وبين الشيطان الى يوم الدين؟

الخلاصة

ان انا دلوقتي

مش عارفة اعيش

يا رب

انت عالم بحالي

يا رب

" فمن يرد الله ان يهديه يشرح صدره للاسلام ومن يرد ان يضله يجعل صدره ضيقا حرجا كأنما يصعد في السماء كذلك يجعل الله الرجس على الذين لا يؤمنون" الانعام (125)

رب اشرح لي صدري

آمين

Monday, July 9, 2007

اليقين

عندما كتبت التدوينه السابقة كنت قد وصلت الى مرحلة اطمئنان بعد عامين من " المقاوحة"

عامين اعملت فيهما العقل ونوازع النفس

لم يكن قصدي مما كتبت ان الفاشل والمحبط واليائس والذي لم تاته الدنيا كما يريدها يحبس نفسه في الجامع او يقعد على السجاده ما يقومش او يقراله ايتين وحديثين ويعمل فيها عالم.. ابدا

ده مرفوض تماما بنص الحديث عن ‏ ‏أبي هريرة ‏ ‏قال :قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف وفي كل خير احرص على ما ينفعك واستعن بالله ولا تعجز وإن أصابك شيء فلا تقل لو أني فعلت كان كذا وكذا ولكن قل قدر الله وما شاء فعل فإن لو تفتح عمل الشيطان "صحيح مسلم 4816"

و كان نبي الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول‏اللهم إني أعوذ بك من العجز والكسل والجبن والبخل والهرم وأعوذ بك من عذاب القبر وأعوذ بك من فتنة المحيا والممات " في صحيح البخاري 5890 "

وفي اخر التدوينه قلت :

في اداءك للي مكلفك بيه تجاه اللي ليهم حق عليك من خلقه

في اداءك للامانه اللي حملهالك

يعني الانسان له دور في الدنيا لازم يقوم بيه ربنا خلق آدم في الارض ليعمرها " واذ قال ربك للملائكة اني جاعل في الارض خليفة " البقرة 30

لكنه ايضا قال سبحانه " وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون" الذاريات 56

لكن اللي بيحصل اننا بنركز على دورنا في الدنيا وننسى دورنا في العبادة

بنتشد اكتر للارض وبنبعد عن السماء

بنغذي اجسامنا وعقولنا ونسيب ارواحنا جعانه لحد ما تدبل وتموت

عشان كده لما بتحصل لنا حاجة نكرهها او بنخسر حاجة بنحبها بنتعب قوي

خصوصا اذا كنا بذلنا كل الجهد فيها

تبقى الحاجة اللي انا خسرتها مش بتاعتي فعلا

مش ليا

مش نصيبي

انا عملت اللي عليا بس ربنا مش رايد

ربنا رايد لي حاجة تانية

بس انا مش عايزاها

وهنا نحس بعظمة قول الله تعالى " وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وانتم لا تعلمون " البقرة 216

ولو تاملنا في الحديث الجميل :

عن ‏ ‏عبد الله بن عباس ‏ ‏أنه ‏حدثه أنه ركب خلف رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يوما فقال له رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يا غلام إني معلمك كلمات ‏ ‏ احفظ الله يحفظك احفظ الله تجده تجاهك وإذا سألت فلتسأل الله وإذا استعنت فاستعن بالله واعلم أن الأمة لو اجتمعوا على أن ينفعوك لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ولو اجتمعوا على أن يضروك لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك رفعت الأقلام وجفت الصحف " مسند احمد 2537"

ده مش معناه اني اعتزل الدنيا

لا ده معنا اني اعيشها بشكل مختلف عن الاول

بفهم ووعي

وبتقدير الاولويات

وايه الاهم ثم المهم

يعني ماكنش من الذين ينطبق عليهم قوله تعالى " الهاكم التكاثر * حتى زرتم المقابر"

اخد بالي شويه

وعلاقتي تبقى بربنا مش بس علاقة فروض واوامر ونواهي

دي تبقى علاقة مناجاه وامل ورجاء

ويقين وتوكل

الموضوع كله ميزان

ماترجحش كفة على كفة

كل الحكايه ان اكتشفت جانب جديد من نفسي

جه بعد اضطرار او اختيار مش مهم

المهم اني حاسه احساس جديد

بالتفاؤل والخير والاقبال على العلم والعمل

واذا كان اتقفل باب

فانا متاكده ان ربنا سبحانه وتعالى هيفتح باب احسن منه

اللهم اقسم لنا من خشيتك ما تحول به بيننا وبين معصيتك ومن طاعتك ما تبلغنا به جنتك

ومن اليقين ما تهون به علينا مصائب الدنيا


Thursday, July 5, 2007

فبذلك فليفرحوا

لما تقعد طول عمرك خايف من حاجة معينه تحصل وتعمل كل شئ عشان الحاجة دي ما تحصلش وتقول كله الا دي وبرضه تحصل

ولما تعمل كل حاجه و تحط املك في اللي تتمناه وتجري وتسعى وتضيع سنين وانت بتحاول وبعدين ما يحصلش اللي انت بتتمناه ويخيب املك خصوصا انه فعلا ما فيش امل انك تحقق اللي بتتمناه خلاص الوقت خلص والفرصة ضاعت والجهد كل

ولما تحس ان حياتك انتهت وحلمك راح واملك ضاع

ايه المنقذ هنا من الاكتئاب والاحباط واليأس والاحساس بعدمية ولا جدوى كل شيء

اقول لكم وجربوها

الدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء وان ترد نفسك الى الله وان تطلب منه ان يردك اليه ردا جميلا

في الاول هتقول ايه ده بقى

هو عشان راحت مني الدنيا استشيخ واجري عالاخرة

وهتغصب على نفسك ما انت ما لكش حد غيره سبحانه

ولو طاوعتك نفسك هتقول وتدعي بلسانك بس مش بقلبك

وبعدين هتبص حواليك هتلاقي اللي حالتهم اصعب مليون مرة من حالتك

هتحس وقتها بفضل ربنا عليك

هتحس ان اللي راح منك ولا يساوي حاجة طول ما لسه لسانك قادر يسبح بحمده

وعينك قادرة تبص في كتابه

وايدك مطاوعاك ورجلك شايلاك تركع وتسجد خمس مرات في اليوم

وجسمك سليم ومستحمل يصوم ال30 يوم في السنه

ومخك يقدر يحفظ ويستوعب آية ترفعك بحفظها درجة في الجنة

ويبقى طلبك من ربنا حاجة واحدة بس

انه يجعلك دايما في معيته

انك تفضل دايما فاكرة وما تنساهوش ابدا

في كل خطوة بتخطيها

في كل كلمه بتتكلمها

في كل نظرة بتبصها

في كل فكرة بتمر بخيالك

في كل انسان بتقابله وكل موقف يحصللك تعتبر منه

في اداءك للي مكلفك بيه تجاه اللي ليهم حق عليك من خلقه

في اداءك للامانه اللي حملهالك

في قوتك في الحق

وخفض جناحك للمؤمنين

هي دي السعاده

اللي لو علم عنها اهل الدنيا لجالدونا عليها بالسيوف

يا رب اجعلنا ممن قلت عنهم في كتابك:

"قل بفضل الله وبرحمته فبذلك فليفرحوا هو خير مما يجمعون"

سورة يونس اية 58

عن أبي ذر الغفاري رضي الله عنه عن النبي - صلى الله عليه وسلم - فيما يرويه عن ربه عز وجل أنه قال : ( يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا ، يا عبادي ، كلكم ضال إلا من هديته ، فاستهدوني أهدكم ، يا عبادي كلكم جائع إلا من أطعمته ، فاستطعموني أطعمكم ، يا عبادي كلكم عار إلا من كسوته ، فاستكسوني أكسكم ، يا عبادي ، إنكم تخطئون بالليل والنهار ، وأنا أغفر الذنوب جميعا ، فاستغفروني أغفر لكم ، يا عبادي ، إنكم لن تبلغوا ضري فتضروني ، ولن تبلغوا نفعي فتنفعوني ، يا عبادي ، لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أتقى قلب رجل واحد منكم ما زاد ذلك في ملكي شيئا ، يا عبادي لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أفجر قلب رجل واحد ما نقص ذلك من ملكي شيئا ، يا عبادي لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم قاموا في صعيد واحد فسألوني فأعطيت كل إنسان مسألته ما نقص ذلك مما عندي إلا كما ينقص المخيط إذا أدخل البحر ، يا عبادي إنما هي أعمالكم أحصيها لكم ثم أوفيكم إياها ، فمن وجد خيرا فليحمد الله ، ومن وجد غير ذلك فلا يلومن إلا نفسه ) . تخريج الحديث أخرجه مسلم ولم يخرجه غيره من أصحاب الكتب الستة.