Sunday, October 28, 2007

هاموت من القرف

ليه
ناس تخصص مدونه كاملة للشتيمة بس
وتعمل نفسها محترمة لما حد يرد عليها شتيمتها
انا لا مع ده ولا مع ده
الاتنين اثاروا فيا حالة قرف وغثيان مش قادرة اتخلص منها من الصبح
حسبي الله ونعم الوكيل
مخصص مدونه كاملة لشتيمة الحجاب والنقاب
طيب
انا عن نفسي كشخص واحد فرد واحد مش بالبس النقاب
لكن مش ممكن اشتم اللي لابسينه
مش من منطلق كل واحد حر لان الحرية تنتهي عند حرية الاخرين
والا كنا قلنا زي ما هو نفسه بيقول انه مش معقول يقلع ملط في الشارع ونقول كل واحد حر
من منطلق حب لاخيك ما تحب لنفسك
وعامل الناس بمثل ما تحب ان يعاملوك به
ليه يبقى مستوى الحوار وعرض الاراء بالشكل ده
حسبي الله ونعم الوكيل
انا كنت هاعلق لكن قلت لا
مش هاسيب اسمي هناك
ده غير ان ما اعتقدش ان فيه اي كلام هيخليه يرجع عن اراؤه
قلت اجي انفس عن غضبي وحرقة دمي هنا
معلش استحملوني
انا ايه بس اللي وداني هناك؟

11 comments:

عصفور المدينة said...

السلام عليكم اهدي بالا وأحسنت انك مش تردي عليهم

بخصوص سؤالك عن الدورات مش مهم التخصص ولكن أهم حاجة الملكة الفنية والقدرة الإبداعية
أما بخصوص الشغل بقى انت عارفة طبعا إن فيه فائض في كل حاجة ولكنه بيكون توفيق على كل حال

ma 3lina said...

اسمحي لي أن أقول :
لقد أسمعت لو ناديت حيا ولكن لا حياة لمن تنادي
ولو نارا نفخت فيها أضاءت ولكنك تنفخ في رماد

وهنا الحياة بمعنى العقل والمنطق واسلوبك المنطقي في التفكير للمشوشين .. نسأل الله السلامة

محمد عبد الغفار said...

ما هو المنطق؟

لحظة said...

عصفور المدينة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اشكر لك ردك على سؤالي
ولكني لم افهم معنى فائض؟
يعني فيه ناس كتير يعنى اعرض اكتر من الطلب؟

************

ما علينا

ربنا يعافينا
ويهدي من يشاء

************

محمد جعفر

المنطق كما قال مرسي الزناتي فض فوه
ان الواحد يقع ما يحطش منطق

تحياتي

عصفور المدينة said...

أيوة كنت أقصد أن فيه وفرة فعلا في العمالة

إيمان الحسيني said...

أول درس اتعلمته لما دخلت عالم المدونات :
أنا أنادي بحرية الرأي وحرية التعبير عن الرأي
بس إللي هيخالف رأيي هيبقى نهاره أسود
:D


توقعي هجوم حاد في مدونتك هنا
وأدعو الله من كل قلبي إنه مايتمش والتدوينة تعدي على خير :)

رصاصة طـائشة said...

انا طبعا مشوفتش المدونة يللي بتقولي عنها
بس غالبا فحوى النقاش بين رايين بتكون السب والشتائم
وهيدا بيدل على عدم ايمان واقتناع لما ينادي به
فلو اني املك الحجة لما استندت للهجوم والارهاب والتخويف
كاساليب لعرض افكاري



كل سنة وانتي طيبة





باربـــي

mohammed alsha3r said...

احلى شىء الواحد يبقى عفيف اللسان على النت وفى الواقع

مش يعمل لى فيها محترم وابن ناس فى الواقع

وعلى النت


اسلوبه لا يليق

الطائر الحزين said...

فشت الجهالة واستفاض المنكر فالحق يهمس والباطل يجهر

كرم مسلم said...

السلام عليكم

هذا يرجع لأنهم يأخذون دينهم ممن لا دين لهم
فينبغى علينا أن نتعلم أمر ديننا من العلماء العالمين والدعاة الصادقين

فى سبب تانى هو عدم وجد أدب الخلاف عند هؤلاء بعنى أنه لا يعض قضيته التى يؤمن بها من خلال كلام يقنع به الأخرين بل يعرضه بصورة شتم وربما سب الأخر وهذا ايضا يرجع لضعفه

خيرا فعلتى

لحظة said...

طـعـمـة

ايوة يا طعمة نهارة اسود ماشي
لكن نشتمه ونخصص مدونه كاملة نلم فيها صوره ونديها سخرية و وشتيمه ده كتير قوي
وانا مش ناوية اصلا افتح الموضوع تاني
لان الشخص ده ما يستاهلش اي اهتمام

تحياتي
================
رصاصة طـائشة

كلام حضرتك ده اسلوب الناس المتحضرة
لطن واضح ان الاختلاف في الراي بيفسد للود كل قضية

تحياتي
================
mohammed alsha3r

الانسان المحترم محترم في كل اوضاعه واوقاته

تحياتي

===============

الطائر الحزين

مش عارفة ارد
جزاك الله خيرا

==============

كرم مسلم

جزاكم الله خيرا
ياريت فعلا نتعلم ديننا صح عشان ما يتبقاش حد يتعامل بالاسلوب ده

عن أبي ذر الغفاري رضي الله عنه عن النبي - صلى الله عليه وسلم - فيما يرويه عن ربه عز وجل أنه قال : ( يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا ، يا عبادي ، كلكم ضال إلا من هديته ، فاستهدوني أهدكم ، يا عبادي كلكم جائع إلا من أطعمته ، فاستطعموني أطعمكم ، يا عبادي كلكم عار إلا من كسوته ، فاستكسوني أكسكم ، يا عبادي ، إنكم تخطئون بالليل والنهار ، وأنا أغفر الذنوب جميعا ، فاستغفروني أغفر لكم ، يا عبادي ، إنكم لن تبلغوا ضري فتضروني ، ولن تبلغوا نفعي فتنفعوني ، يا عبادي ، لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أتقى قلب رجل واحد منكم ما زاد ذلك في ملكي شيئا ، يا عبادي لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أفجر قلب رجل واحد ما نقص ذلك من ملكي شيئا ، يا عبادي لو أن أولكم وآخركم وإنسكم وجنكم قاموا في صعيد واحد فسألوني فأعطيت كل إنسان مسألته ما نقص ذلك مما عندي إلا كما ينقص المخيط إذا أدخل البحر ، يا عبادي إنما هي أعمالكم أحصيها لكم ثم أوفيكم إياها ، فمن وجد خيرا فليحمد الله ، ومن وجد غير ذلك فلا يلومن إلا نفسه ) . تخريج الحديث أخرجه مسلم ولم يخرجه غيره من أصحاب الكتب الستة.